התקשרו כבר עכשיו ותוך זמן קצר תחושו בהבדל!

מהי דלקת יותרת האשך?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לתפקוד מיני!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב

תוכן עניינים

עילית האשך או יותרת האשך היא מעין צינור מלופף המחבר בין צינור הזרע לתעלות בחלקו האחורי של כל אחד מהאשכים. ההיארעות של דלקת יותרת האשך היא 1:1000 גברים מדי שנה, כשרוב החולים הם בני תשע עשרה עד ארבעים. עם זאת, הדלקת יכולה לפגוע גם בילדים ובקשישים, אם כי מתחת לגיל שש מדובר במחלה נדירה ביותר.

מה הם הגורמים לדלקת יותרת האשך?

בקרב גברים מתחת לגיל 35 הפעילים מינית, בדרך כלל דלקת יותרת האשך מלווה בדלקת השופכה, הנגרמת על רקע זיהום של Neisseria gonorrhea או Chlamydia trachomatis (החיידק שגורם למחלת הזיבה או החיידק הגורם למחלת הכלמידיה).

בקרב ילדים או בקרב מבוגרים הסובלים מדלקת יותרת האשך לאחר פעולות חודרניות, בדרך כלל הדלקת היא תוצאה של חדירת חיידקי גראם שליליים.

כמו כן, הדלקת יכולה להיות תוצאה של זיהום רב מערכתי או זיהום ראשוני באיבר אחר. כך למשל בקרב חולי שחפת, לא אחת מתברר כי הזיהום הראשוני בריאות, הצליח לפלוש ליותרת האשך. הדלקת יכולה להתפתח גם כן על רקע מום אנטומי הגורם לזרימה לא תקינה של השתן, ישנן תרופות המגדילות את הסיכון להתפתחות הדלקת כמו אמיודור (פרוקור) ועוד.

יש לציין, כי בחלק מהמקרים לא ניתן להתחקות אחר הגורם לדלקת או לאי פריון בגברים, והיא מוגדרת כאדיופטית, כלומר ממקור לא ברור.

מה הם התסמינים של דלקת יותרת האשך?

דלקת חדה ביותרת האשך היא דלקת הנמשכת שישה שבועות לכל היותר ואילו דלקת כרונית של יותרת האשך נמשכת למעלה משלושה חודשים. ברוב החולים, דלקת יותרת האשך היא חד צדדית ואילו רק בקרב עשרה אחוז מהחולים הדלקת מופיעה במקביל שני האשכים.

דלקת חדה ביותרת האשך מתאפיינת בעיקר בכאבים ובנפיחות ביותרת האשך ואילו הדלקת הכרונית מתאפיינת בכאבים, אך במקרים מסוימים לא ניתן להבחין בנפיחות כלל.

לצד התסמינים הבסיסיים עשויים להופיע תסמינים נוספים בהתאם למידת החומרה של הדלקת. בין היתר מדובר בהפרשות לא שגרתיות מהפין, תחושה של גוש באשך המודלק, חום גבוה וצמרמורות, כאבים בזמן קיום יחסי מין ובזמן השפיכה בעיקר, הרגשה של צורך דחוף להשתין, הופעה של דם בזרע ועוד.

סיבוכי הדלקת עשויים להיות מסוכנים, אם כי מדובר על סיבוכים המתרחשים לעתים נדירות בלבד. בין היתר מדובר בהצטמקות של האשך, מורסה בשק האשכים, פגיעה בפוריות ועוד.

כיצד מאבחנים דלקת יותרת האשך?

במסגרת תהליך האבחון של דלקת יותרת האשך יש בראש ובראשונה לבצע אבחנה מבדלת בין בעיה זו לבין בעיות אחרות שיכולות לבוא לידי ביטוי באותם התסמינים הקליניים. הכוונה היא למשל לתסביב אשך או גידול ממאיר באשך.

בדיקות האבחון של דלקת יותרת האשך כוללות בין היתר בדיקה מעבדתית של ההפרשה מהפין לבירור סוג החיידק שגרם לדלקת, בדיקת אולטרסאונד של האשכים ובמידת הצורך ניתן להיעזר גם בבדיקת MRI של האשכים.

כיצד מטפלים בדלקת יותרת האשך?

במקרים בהם ישנה סבירות גבוהה לכך שמדובר בהדבקה בכלמידיה או בזיבה, הטיפול יכלול זריקה אחת במינון של 250 מ"ג ceftriaxone או לחילופין עשרה ימים של נטילת 100 מיליגרם doxycycline באופן פומי (פעמיים ביום).

הטיפול האנטיביוטי משתנה בהתאם לסוג החיידק ובהתאם ליכולתו של המטופל ליטול את התרופות השונות. כך לדוגמה אם ישנו חשד לכך שמדובר בפתוגן מעיים או אם המטופל רגיש לטטרהציקלינים, ניתן לטפל ב-ofloxacin (300 מ"ג, פעמיים ביום למשך עשרה ימים).

מעבר לטיפול האנטיביוטי, ניתן לעשות שימוש גם במשככי כאבים וכן להיעזר בשקיות קרח להקלת הנפיחות והכאבים.

ראו גם:
כאבים באיבר המין בזמן זקפה

גברא פתרון טבעי לאין אונות
גברא פתרון טבעי לאין אונות

גברא כבר 26 שנה עוזרת לגברים הסובלים מאין אונות ומייסדת הפורטל לאין אונות בישראל, המקום עם המידע המקיף ביותר על כל הסיבות והגורמים לאין אונות, על דרכי ההתמודדות והטיפול ומייעצים בנושא!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן